Ελληνικά: 0030 2118008990 (τοπική χρέωση)
Γερμανικά: 0049 22159988995 (τοπική χρέωση Γερμανίας)
Αγγλικά: 0030 2118008990 (τοπική χρέωση)
Βρίσκεστε εδώ :: Goferry » Μπάρι » Τι να δείτε »


ΜΠΑΡΙ, Αξιοθέατα

Τα κυριότερα αξιοθέατα της πόλης τα συναντάμε στην παλιά πόλη (Citta Vecchia = Τσιτά Βέκια) χτισμένη σε ένα ακρωτήριο ανάμεσα στο παλιό και το σύγχρονο λιμάνι, στην παλιά πόλη μπαίνουμε από το μεσαιωνικό σουηβικό κάστρο Castello Svevo (Καστέλο Σβέβο) που χτίστηκε αρχικά από τον Φρειδερίκο Β’ (1235) και αναστηλώθηκε αργότερα από τους Ισπανούς (16ος αιώνας). Η γραφική παλιά πόλη προσελκύει πολλούς επισκέπτες με τα στενάκια και τις εκκλησίες της. Ανάμεσα τους ξεχωρίζει ο λιτός καθεδρικός ναός (Cattedrale di Bari) του 12-13ου αι. με τις αρμονικές γραμμές, ο οποίος αντικατέστησε ένα βυζαντινό ναό που είχε καταστρέψει (μαζί με το μεγαλύτερο μέρος της πόλης) ο Νορμανδός ηγεμόνας Γουλιέλμος ο Μοχθηρός (Guglielmo il Malo) ύστερα από λαϊκή εξέγερση.

Ο μεγάλος ρόδακας της πρόσοψης είναι διακοσμημένος με πέτρινα τερατάκια και φανταστικά ζώα. Στο εσωτερικό του ναού βλέπουμε τον άμβωνα του 12ου  αιώνα και μια βυζαντινή εικόνα της Παναγίας της οδηγήτριας (μέσα στην κρύπτη). Σε μικρή απόσταση από την μητρόπολη συναντούμε το δεύτερο αριστούργημα ρωμαικής τεχνοτροπίας στην πόλη, την βασιλική του Αγίου Νικολάου (Basilica di San Nicola) κατασκευασμένη την περίοδο 1089-1197. Οι επιδράσεις της βυζαντινής, νορμανδικής, λομβαρδικής & συριακής αρχιτεκτονικής ενσωματώνονται σε έναν καινούργιο ολοκληρωμένο ρυθμό τον ρομανικό που θα συναντήσετε σε κάθε γωνιά της επαρχίας.

Οι εκκλησίες του Μπάρι είναι από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα αυτής της τεχνοτροπίας. Στην αριστερή πλευρά του ναού διακρίνεται μια πύλη με τα πέτρινα ανάγλυφα δυο λεόντων. Η κεντρική πύλη είναι υπέροχα διακοσμημένη με μονομάχους, ελέφαντες και δυο ταύρους που στηρίζουν τις διακοσμητικές στήλες. Αψίδες και κίονες  μας οδηγού στο πρεσβυτέριο (το ιερό) όπου βρίσκεται το όμορφα διακοσμημένο κιβώριο (το ημιθόλιο πάνω από την Αγία Τράπεζα) και ο επισκοπικός θρόνος Κάτεντρα ντελ Βέσκοβο Ελία (Cattedra del Vescovo Elia).

Η κρύπτη στηρίζεται σε 26 κίονες με ρομαντικά και βυζαντινά κιονόκρανα. Στη δεξιά αψίδα θα παρατηρήσουμε το βυζαντινό τρίπτυχο ενός αγιογράφου από τα Χανιά της Κρήτης (Andrea Rico da Candia). Στα δεξιά του τριπτύχου βλέπουμε την εικόνα του Αγίου Νικολάου. Στους εξώστες, στο μουσείο της βασιλικής, παρουσιάζονται οι πλούσιοι θησαυροί της.

Άλλες βυζαντινές εκκλησίες  είναι η εκκλησία του Αγίου Γρηγορίου (Chiesa di San Gregorio) και της Παναγίας του Λαού (Σάντα Μαρία ντελ Πόπολο = Santa Maria del Popolo). Έξω από την παλιά πόλη, η λεωφόρος Καβούρ (Corso Cavour) γεμάτη βιτρίνες, απλώνεται κατά μήκος της «πόλης του Μυρά» (Μπόργκο Μουρατιάνο = Borgo Murattiano) της συνοικίας που έχτισε ο γαμπρός του Ναπολέοντα στις αρχές του 19ου αιώνα, κατά την περίοδο της σύντομης βασιλείας του.

Αριστερά θα δούμε την πρόσοψη του θεάτρου Πετρουτσέλι (Teatro Petruzzelli) που υπήρξε ένα από τα πιο σημαντικά της Ιταλίας έως την καταστροφική πυρκαγιά του 1991. εδώ και λίγο καιρό έχει αρχίσει το δύσκολο έργο της ανοικοδόμησης του κτηρίου. Στρίβοντας δεξιά στην οδό Βία Μπεατίλο (Via Beatillo) καταλήγουμε στο αρχαιολογικό μουσείο (Museo Archeologico di Bari) που στεγάζεται προσωρινά μέχρι την ανέγερση νέου κτηρίου στο κεντρικό μέγαρο του Πανεπιστημίου.

Ανάμεσα στα 30.000 εκθέματα ξεχωρίζουν η πλούσια συλλογή αρχαίων αγγείων ελληνικής και τοπικής παραγωγής και τα ευρήματα που προέρχονται από την πόλη Canosa (Κανύσιον, 3ος αιώνας π.Χ.) και ένας μπρούτζινος Εκηβόλος (με βέλη) Απόλλωνας (Απόλο Σαετάντε = Apollo Saettante) του 5ου αι. π.Χ.

Σε μικρή απόσταση από το λιμάνι του Μπάρι (25 χλμ) υψώνεται ο καθεδρικός ναός της πόλης στην παλιά πόλη που δεν είναι τίποτε άλλο από μια γραφική συστοιχία σπιτιών και μικρών εκκλησιών πάνω στο μικρό ακρωτήρι που προεξέχει στην Αδριατική θάλασσα.

Κοντά στο Μπάρι (στη Μολφέττα) υπάρχει το μεγάλο ομώνυμο εμπορικό/εκπτωτικό OUTLET κέντρο για αγορές γνωστών ιταλών μόδιστρων.

Κοντά στο Μπάρι

CASTEL DEL MONTE – Κάστελ Ντελ Μόντε (Μεσαιωνικό Κάστρο)

Το μεσαιωνικό κάστρο συγκροτούν οκτώ οκτάγωνοι πύργοι στην κάθε γωνία ενός διώροφου οκταγωνικού κτίσματος από ασβεστόλιθο με οκτώ αίθουσες στον πρώτο όροφο και άλλες οκτώ στον δεύτερο. Ακόμα, μια οκτάγωνη κρήνη διακοσμούσε το κάστρο αλλά καταστράφηκε σε κάποια από τις λεηλασίες και τις επιδρομές που το Κάστελ ντελ Μόντε γνώρισε κατά την διάρκεια των αιώνων. Οι πηγές αναφέρουν ότι ο ίδιος ο αυτοκράτορας Φρειδερίκος Β’ σχεδίασε το οχυρό.
Το Κάστελ ντελ Μόντε (ανοικτό από το Μάιο – Σεπτέμβριο, Τρίτη με Παρασκευή 08.30 – 19.00 και 09.00 – 19.00 το Σάββατο. Κυριακή & αργίες 08.30 – 14.00) χτίστηκε σύμφωνα με τα γοτθικά πρότυπα μέσα σε μια 10ετια (1240-1250) στο κέντρο ενός ερημικού τοπίου στους πρόποδες των λόφων Μούρτζε, όπου η ελάχιστη βλάστηση ξανθαίνει και ξεραίνεται κάτω από το δυνατό ήλιο της Απουλίας.
Ο αυτοκράτορας το χρησιμοποίησε ως χώρο διαμονής κατά την διάρκεια της εποχής του κυνηγιού. Το Κάστελ ντελ Μόντε λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Φρειδερίκου Β’ μετατράπηκε σε μια άθλια γιγαντιαία φυλακή. Το Κάστελ ντελ Μόντε βρίσκεται σε απόσταση 30 χλμ ΝΔ του Τράνι και 50 χλμ Δ του Μπάρι.

Gravina in Puglia – Γκραβίνα ιν Πούλια (αρχ. Ονομ. ΣΙΔΙΟΝ)

Γκραβίνα (Gravina) στη διάλεκτο της Απουλίας, σημαίνει χαράδρα.
Η γραφικότατη πόλη, με την καλαίσθητη μεσαιωνική αρχιτεκτονική της κρέμεται στο χείλος ενός φαραγγιού που κόβει την ανάσα. Το κυριότερο αξιοθέατο είναι ο νορμανδικός καθεδρικός ναός (χτισμένος σε ψηλή τοποθεσία) η προσοχή του οποίου είναι έργο Δαλματών τεχνιτών του 15ου αι. δεσπόζει στην πόλη.
Αν βρεθείτε στην Γκραβίνα Κυριακή πρωί σας συνιστώ να ζητήσετε τα κλειδιά από τον φύλακα της εκκλησίας του Αγίου Φραγκίσκου (Chiessa di San Francesco). Θα έχετε επίσης την ευκαιρία να επισκεφτείτε την εκκλησία της Αγίας Σοφίας (Chiessa di Santa Sofia) όπου φυλάσσεται ο τάφος της Άντζελα καστριώτα Σκαντερμπέργκ (Angela Castriota Scanderberg), 1518.
Στο μουσείο της πόλης (Museo Pomarici Santomasi) ανοιχτό καθημερινά εκτός Σαββάτου – Κυριακής και αργιών, ώρες 09.00 – 13.00 και 16.00 – 19.00 συναντάτε αρχαιολογικά ευρήματα του 4ου  αι. π.Χ. καθώς και βυζαντινές αγιογραφίες από την εκκλησία Σαν Βίτο Βέκιο (San Vito Vecchio).
Η εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ (San Michele) που λειτούργησε αρχικά ως καθεδρικός ναός της πόλης είναι στην ουσία μια ανασκαμμένη σπηλιά χωρισμένη σε πέντε κλιτή.

Altamura – Αλταμούρα

Στην Altamura θα συναντήσαμε αυτό που είναι κοινό στο νότο. Την ζωή στις πλατείες, την βουή του κόσμου, τους πλανόδιους πωλητές, τις γειτονιές στις παλιές πόλεις με τα στενά δρομάκια και τις μπουγάδες να κρέμονται από τα μπαλκόνια και τις γιαγιάδες να κάθονται στα κατώφλια των σπιτιών.
Το ελληνικό στοιχείο έπαιξε μεγάλο ρόλο στην ιστορία της πόλης.
Ο αυτοκράτορας Φρειδερίκος Β’, κάλεσε Έλληνες, μαζί με Λατίνους και Εβραίους για να την εποικίσουν εκ νέου, όταν καταστράφηκε ολοσχερώς από τους Σαρακηνούς και οι κάτοικοι της σκοτώθηκαν. Μέχρι τον 17ο αιώνα γινόταν ελληνική λειτουργία στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου των Ελλήνων (San Nicolo dei Greci).
Ο καθεδρικός ναός της πόλης (Cattedralle) κτίστηκε μετά από επιθυμία του Φρειδερίκου Β’ το 1232. η πύλη με τα λιοντάρια και ο ρόδακας του 14ου αι. μαζί με ένα σύμπλεγμα αψίδων στην πρόσοψη του ναού αποτελούν εξαιρετικά έργα τέχνης.
Επτά χλμ βορείως της πόλης βρίσκεται το περίφημο Πούλο ντι Αλταμούρα (Pulo di Altamura) κατοικημένο από την προϊστορική εποχή (με 90 μ. βάθος και 500 μ. διάμετρο).
«Πούλι» ονομάζονται τα βάραθρα της απουλιανής γης, που συγκεντρώνουν τα νερά της βροχής.

Matera – Ματέρα

Τον 9ο αιώνα οι βυζαντινοί έχτισαν εδώ ένα οχυρό και γέμισαν τον τόπο εκκλησιές λαξευμένες στον βράχο. Σταδιακά στα κοιλώματα δημιουργήθηκαν συμπαγείς συνοικίες τα sassi και μια ολόκληρη πόλη αναπτύχθηκε.
Μια πόλη σκαμμένη μέσα στην πέτρα. Στις παρυφές απλώνεται η νεότερη πόλη. Με μοντέρνους δρόμους και πλατείες που θύμιζαν De Chirico. 
Ας περιπλανηθούμε λίγο στη πόλη ως το μεσημέρι. Τέλος ίσως τυπώσουμε σε μια τυπική ιταλική τρατορία, σκοτεινή όπως όλα τα καλά μαγαζιά. Με ένα καλό vino rosso και μια ποικιλία πιάτων θα βγούμε ευτυχείς στον ήλιο.
Η πυξίδα έδειχνε νότο και έπρεπε να κερδίσουμε χρόνο. Ευτυχώς οι δρόμοι, όπως παντού στην Ιταλία ήταν άψογοι και η οδήγηση με γρήγορους, αλλά χαλαρούς ρυθμούς στην εξοχή, ήταν το καλύτερο αντίδοτο στην καλοκαιρινή ραστώνη.
Πέρα από τα καινούργια προάστια τα οποία χτιστήκαν προκειμένου να στεγάσουν τους παλιούς ενοίκους των Σασι – η λέξη σημαίνει χαλίκια - (βλ. σχτ. άρθρο πιο κάτω ΣΕΛ. 19 ) η γοητεία της πόλης οφείλεται ουσιαστικά στα λαβυρινθώδη στενά σοκάκια και στα γραφικά σπίτια που είναι σκαμμένα στους βράχους στο παλιό τμήμα της πόλης.
Τα Σάσι (Sassi) τρωγλοδυτικές συνοικίες μέσα στις οποίες συνυπάρχουν σπηλιές όπου ζούσαν οι κάτοικοι της πόλης μαζί με τα ζώα τους και υπόγειες βυζαντινές εκκλησίες, αποτελούσαν παλαιότερα «εθνική ντροπή» για την Ιταλία. Τρία ειδικά νομοθετικά διατάγματα που ψηφίστηκαν το 1952, το 1958 και ο 1967 είχαν ως αποτέλεσμα την εκκένωση της περιοχής από τους κατοίκους της. Ύστερα από 30 χρόνια οι παλιές συνοικίες της ντροπής αποτελούν πλέον ένα από τα σημαντικότερα τουριστικά αξιοθέατα της Νότιας Ιταλίας. Οι άθλιες και υγρές αυτές σπηλιές, μετατράπηκαν σε πανέμορφα παραδοσιακά σπίτια, μερικά των οποίων στεγάζουν γραφεία και εργασιακούς χώρους για αρχιτέκτονες και διανοουμένους.
Υπ’ οψιν η Ματέρα είναι μια από τις αρχαιότερες πόλεις του κόσμου (από την 7η χιλιετία π.Χ). Από το 1993 η αρχαία πόλη προστατεύεται από την ΟΥΝΕΣΚΟ ως πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας.
Εδώ έγιναν τα γυρίσματα από τις ταινίες «Κατά Ματθαίον» του Παζολινι και τα «Πάθη» του Μελ Γκίμπσον …
Φτάνοντας στη Ματέρα από τον σταθμό του τρένου και την οδό Ρώμης (Via Roma) αντικρίζουμε την καινούργια πόλη. Πρώτα συναντάμε την πλατεία Βιτόριο Βένετο (Piazza Vittorio Veneto) οπού βρίσκεται το Διοικητήριο και τα Δικαστήρια (Palazzo di Giustizia) καθώς και τα 3 όμορφα μικρά παρεκκλήσια.
Η οδός Βία ντελ Κόρσο (Via del Corso) οδηγεί  σε μια πλατεία που ορθώνεται η εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου (Chiesa di San Francesco) όπου φυλάσσεται ένα πολύτιμο πολύπτυχο έργο του καλλιτέχνη Μπαστιάνι (L. Bastiani) 16ος αι. διασχίζοντας μετά την πλατεία Πιάτσα Σεντίλε (Piazza Sedile) καταλήγετε μέσω της οδού Μητροπόλεως (Via Duomo) στη μητρόπολη της Ματέρα (Duomo) μια πανέμορφη εκκλησία του 13ου αι. σε ρυθμό καθαρά ρομανικό που αποδεικνύει την επίδραση απουλιανών προτύπων. Στο εσωτερικό της (αριστερά, στο ύψος του πρώτου βωμού) βρίσκεται και το παρεκκλήσι της Παναγίας της Κωνσταντινούπολης (Cappelia di Santa Maria di Costantinopoli) με μια βυζαντινή τοιχογραφία που απεικονίζει την Παναγία (Μαντόνα ντέλα Μπρούνα – Madonna dela Bruna).

Από την πλατεία της Μητρόπολης μπορείτε να έχετε μια πρώτη άποψη των Σάσι (φαίνεται από εδώ το λεγόμενο Σάσο Μπαριζάνο, Sasso Barisano) και των κυλινδρικών πύργων του κάστρου. Επιστρέφοντας στην πορεία σας και περνώντας πάλι από την οδό Μητροπόλεως και την Πλατεία του Αγίου Φραγκίσκου, βγαίνετε (αριστερά) στην οδό Βία Ρίντολα (Via Ridola) όπου η παλιά μονή της Αγίας Κιάρα (Santa Chiara) στεγάζει το Εθνικό Μουσείο της πόλης (Museo Nazionale Ridola) ανοιχτά καθημερινά 09.00 – 19.00.
Αφήνοντας πίσω την οδό Ρίντολα φτάνουμε στην πλατεία Πάσκολι (Piazza Pascoli) με εκπληκτική θέα στο λεγόμενο Σάσο Καβεόζο (Sasso Caveoso) ακολουθούμε για λίγο την οδό Καζαλνουόβα (Via Casalnuovo) και στρίβοντας αριστερά κατεβαίνουμε προς την παλιά πόλη και την πανοραμική οδό των Σάσι (Strada Panoramica dei Sassi) των παλιών τρωγλοδυτικών κατοικιών της πόλης.

Η πρώτη από τις δυο χαράδρες που κατεβαίνουν προς το ρήγμα λέγεται Σάσο Καβεόζο (Sasso Caveoso) από τη λατινική λέξη cavea που σημαίνει σπηλιά. Στα δεξιά της βρίσκεται η εκκλησία του Αγίου Πέτρου των Σπηλαίων (San Pietro Caveoso) και δίπλα της πάνω από ένα μικρό οικισμό αποτελούμενο από παλιά σπίτια, ορθώνεται ο βράχος Μόντε Ερόνε (Monte Errone ή Montirone). Σφηνωμένο στο βράχο βρίσκεται ένα εκκλησάκι αφιερωμένο στην Παναγία (Santa Maria d’ Idris) σκαμμένο εξ ολοκλήρου μέσα στην πέτρα με ωραίες τοιχογραφίες του 14ου και 16ου αι. και από πάνω πολύ κοντά σε αυτό άλλο ένα εκκλησάκι με ακόμη παλιότερες βυζαντινές τοιχογραφίες.
Λίγο πιο πέρα βρίσκεται και το παλιό μοναστήρι της Παναγίας της Αρετής (Monastero della Madonna della Virtu). Ο πανοραμικός δρόμος συνεχίζει περνώντας παραπλεύρως του πέτρινου αντερείσματος πάνω στο οποίο υψώνεται η μητρόπολη και καταλήγει στο Σάσο Μπαριζάνο (Sasso Barisano) τη δεύτερη από τις δυο μεγάλες χαράδρες της πόλης.
Στη συνέχεια περνά δεξιά από την εκκλησία του Αγίου Αυγουστίνου (Chiessa di’ Sant’ Agostino) και οδηγεί ανηφορίζοντας στην οδο Τσεζάρεα (Via Cesarea). Εδώ βρίσκεται το παρεκκλήσι του Αγίου Πέτρου (Chiesetta di San Pietro Barisano), το οποίο είναι εν μέρει σκαμμένο στο βράχο. Ακολουθώντας την οδό του Αγίου Βλασίου (Via San Biagio) με την εκκλησία του Αγίου Ρόκκου (Chiessa di San Rocco) καταλήγετε στην όμορφη εκκλησία του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή (Chiessa di San Giovanni Battista) του 1233 μέσω μια πύλης λεπτότατα διακοσμημένης σε ρομανικό ρυθμό.

Στα περίχωρα της Ματέρα βρίσκεται το Πάρκο Ντέλε Κιέζε Ρουπέστρι (Parco Delle Chiese Rupestri) ή «Πάρκο των Υπογείων εκκλησιών» που μαζί με την εκκλησία της Παναγίας του Περιστεριού (Chiessa di Santa Maria della Colomba) ή πιο απλά La Palomba (Λα Παλόμπα), βρίσκεται σε απόσταση περίπου 2,5 χλμ από την Ματέρα στο δρόμο προς την Απουλιανή πόλη Λατέρτσα (Laterza). Το πάρκο είναι στην ουσία ένα συγκρότημα βυζαντινών εκκλησιών διακοσμημένων με πολύτιμες τοιχογραφίες το οποίο χρονολογείται από τον 7ο έως τον 13ο αιώνα.

Σάσι

Τα τρωγλοδυτικά Σάσι (Sassi) φιλοξενούσαν μέχρι πριν λίγες δεκαετίες περισσότερους από 20.000 κατοίκους οι οποίοι ζούσαν σε άθλιες συνθήκες και μοιράζονταν συνήθως την νοσηρή ατμόσφαιρα μιας σπηλιάς μαζί με τα πολλά παιδιά και τα ζώα τους. Οι περισσότεροι από αυτούς μετακόμισαν στις καινούργιες ακαλαίσθητες αλλά ασύγκριτα πιο άνετες πολυκατοικίες της Άνω Πόλης (Citta Alta). Για αρκετά χρόνια τα Σάσι έμειναν εγκαταλελειμμένες συνοικίες. Τα τελευταία χρόνια σιγά σιγά άρχισαν αν αναπαλαιώνονται και να αξιοποιούνται.

Alberobello - Αλμπερομπέλο

Στην περιοχή της Απουλίας η λέξη trulli (τρούλοι) δεν σημαίνει ότι στην ελληνική γλώσσα. Η λέξη προέρχεται από την λατινική turrula (μικρός πύργος) και αναφέρεται σε μεσαιωνικές πέτρινες κατασκευές με στρογγυλή περίμετρο και κάτασπρο χρώμα οι οποίες σκεπάζονται από μια λίθινη κωνική στέγη σε γκρι απόχρωση. Μυστηριώδη σύμβολα ειδωλολατρικής και χρονικής προέλευσης ζωγραφισμένα με ασβέστη (καρδιά μέσα σε τρίγωνο, ηλιακός δίσκος, φεγγάρι, αγκυλωτός σταυρός …) προστατεύουν τα σπίτια τα χωράφια και τους ανθρώπους από τις δυνάμεις του … κακού. Το ιστορικό κέντρο της πόλης Alberobello βρίσκεται στην λίστα των μνημείων της ΟΥΝΕΣΚΟ παρ΄ ότι η τουριστική εκμετάλλευση είναι υπερβολική παρόλα αυτά αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα στην Νότια Ιταλία.



/erwtoapanthseis.html
/16-people-gr.html
/giati-goferry.html
Copyright © 2010 goferry.gr® | All rights reserved Powered by: Protostep Ltd.
Web Development & Web Design by webprofile